Najnowsze wydania

testowa góra

Testy zintegrowanych konwojów w Wielkiej Brytanii

DAF TrucksDAF Trucks weźmie udział w dwuletnich testach zintegrowanych konwojów prowadzonych w Wielkiej Brytanii przez Transport Research Laboratory (TRL) – brytyjską firmę doradczą w dziedzinie transportu.

DAF Trucks oraz jej partnerzy TNO, Ricardo i firma logistyczna DHL zostali wybrani przez brytyjskie Ministerstwo Transportu, by wraz z rządowym operatorem autostrad Highways England zdobyć doświadczenie w prowadzeniu konwojów zintegrowanych na wybranych trasach strategicznej sieci drogowej Anglii. Pierwsze ciężarówki DAF do testowania konwojów zintegrowanych trafią do Wielkiej Brytanii w najbliższych miesiącach.

 

Organizując testy konwojów zintegrowanych rząd brytyjski chce zapoznać się z tą innowacją, która może zwiększyć efektywność transportu drogowego. W konwojach zintegrowanych ciężarówki jadą w ciasnej formacji, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, zredukować emisję CO2 i poprawić płynność ruchu drogowego dzięki zastosowaniu zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, które przyczyniają się do podniesienia bezpieczeństwa na drodze.

 

W zintegrowanym konwoju zaawansowany system Wifi-P, radar i kamery umożliwiają dwóm bezprzewodowo połączonym ciężarówkom jazdę w niewielkiej odległości od siebie. Dzięki informacjom o przebiegu jazdy uzyskanym z pierwszej ciężarówki w konwoju pozostałe pojazdy mogą automatycznie przyspieszać, hamować, a nawet skręcać.

 

Redukcja CO2, poprawa bezpieczeństwa i większa płynność ruchu


Gdy pierwsza ciężarówka w zintegrowanym konwoju hamuje, pojazdy jadące za nią hamują automatycznie bez zauważalnego opóźnienia reakcji, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Umożliwia to zmniejszenie do minimum odległości pomiędzy ciężarówkami w konwoju. Jazda w cieniu aerodynamicznym poprzedniego pojazdu pozwala oszczędzić 10% paliwa i odpowiednio obniżyć emisję CO2. Sprzyja to także poprawie płynności ruchu dla innych użytkowników drogi dzięki temu, że pojazdy w konwoju nie wyprzedzają się.
Co więcej, technologie konwojów zintegrowanych mogą umożliwić bezpieczne i odpowiedzialne włączanie się do ruchu (lub zjazd z autostrady) samochodom osobowym, nawet wtedy, gdy krzyżują się ze zintegrowanym konwojem.

 

Kierowca nadal potrzebny


Konwoje zintegrowane nie zastąpią kierowców, dobitnie stwierdza Borsboom, „Każda ciężarówka potrzebuje w kabinie człowieka”, podkreśla. „Na drogach drugorzędnych lub na obszarach zabudowanych ciężarówkę musi prowadzić kierowca. Konwoje zintegrowane to głównie rozwiązanie zwiększające efektywność operacji długodystansowych na drogach głównych i autostradach, ale nawet wówczas kierowcy zostaną specjalnie przeszkoleni, by mogli w razie konieczność przejąć kontrolę nad pojazdem i wykonywać inne czynności zawodowe. Konwoje zintegrowane nie są początkiem końca zawodu kierowcy ciężarówki. Mają one jedynie zmniejszyć obciążenie pracą osoby za kierownicą. Ruch drogowy jest coraz większy i wymaga coraz więcej uwagi i umiejętności od kierowcy. Inteligentne systemy, takie jak konwoje zintegrowane, pomogą kierowcy sprostać tym wymaganiom.”

 

Udostępnij