Najnowsze wydania

testowa góra

XT - Scania nowej generacji dla budownictwa

scaniaXTGama pojazdów Scania nowej generacji, cieszących się dużym uznaniem rynku zostaje rozbudowana o pojazdy i usługi przeznaczone dla budownictwa. Nowy model Scania XT został zaprojektowany, aby sprostać najtrudniejszym zadaniom, wymagającym najwyższej dyspozycyjności, wydajności i wytrzymałości.

 

– Scania XT wyróżnia się przede wszystkim bardzo wytrzymałym czołem pojazdu. Wraz z premierą nowej gamy dajemy jasny sygnał, że w naszej ofercie znajdują się znakomite rozwiązania, które wzmocnią pozycję Scania w budownictwie. Około 3 lat temu rozpoczęliśmy ofensywę na europejskim rynku pojazdów budowlanych, dzięki której stopniowo wypracowaliśmy pozycję silnego gracza w tej branży – komentuje Anders Lampinen odpowiedzialny za pojazdy budowlane w Scania Trucks.

 

Wprowadzana właśnie gama produktów i usług Scania została skrojona na miarę potrzeb klientów z branży budowlanej – jednej z najbardziej wymagających i zmagającej się z wąskim marginesem zysku.

 

Pojazdy Scania nowej generacji miały swoją premierę jesienią 2016 r. W pierwszym etapie wprowadzono pojazdy przeznaczone do ruchu długodystansowego, odpowiadające na potrzeby 11 typów tego rodzaju przewozów. W ramach trwającego właśnie drugiego etapu, użytkownicy otrzymują pojazdy zdolne sprostać różnorodnym wyzwaniom stawianym przez branżę budowlaną. Otrzymują do dyspozycji model Scania XT oraz kabiny P, G i R w wersji dziennej, resory piórowe i wózki tylne z dwiema osiami napędzanymi.

 

– Nowa generacja wzbudza olbrzymie zainteresowanie i została znakomicie przyjęta na rynku. Klienci z branży budowlanej wyczekiwali szczególnie na nowe kabiny dzienne, większy wybór silników i cenione przez nich konfiguracje napędu 6x4 i 8x4. Naszą przewagą w Scania jest to, że zawsze dbamy o bliską współpracę z klientami, przykładając dużą wagę do zdolności osiągania przez nich zrównoważonego zysku – dodaje Lampinen.

 

Głównym filarem wersji XT jest bardzo wytrzymały zderzak, wysunięty przed kabinę o 150 mm. Ponadto klienci zainteresowani XT mogą wybierać spośród różnych pakietów wyposażenia, oferowanych na lokalnych rynkach. Nie tylko podnoszą one atrakcyjność pojazdu, ale także sprawiają, że praca w pojeździe przebiega sprawniej. Zderzak zapewnia kąt natarcia około 25 stopni, w zależności od wyposażenia pojazdu, typu ramy i opon. W połączeniu ze stalową płytą chroniącą podwozie i osłonami reflektorów tworzy solidne, wytrzymałe czoło wersji XT, które bez szkody może wytrzymać drobne kolizje i zapobiega poważniejszym uszkodzeniom zespołów znajdujących się za nim. Na środku zderzaka znajduje się łatwo dostępny zaczep holowniczy, certyfikowany na udźwig 40 t, przydatny gdy pojazd jest używany do przeciągnięcia innego sprzętu lub gdy jest załadowany do pełna i sam wymaga wsparcia.

 

Wymagania stawiane pojazdom budowlanym nie ograniczają się jedynie do ich konstrukcji i wyposażenia, ale dotyczą również obsługi. Przeglądy i naprawy muszą spełniać najwyższe standardy. Pojazdy eksploatowane w trudnych warunkach w piaskowniach, żwirowniach i na placach budów ulegają bowiem przyspieszonemu zużyciu. Dodatkowo warto podkreślić, że typowa wywrotka pokonuje średnio 80 000 kilometrów rocznie po drogach z dobrą nawierzchnią, a to stwarza okazję, aby uzyskać dodatkowe oszczędności w zużyciu paliwa. Są i inne wyzwania: place budów często bywają zlokalizowane w centrach miast zatem pojazdy powinny zapewniać doskonałą widoczność i zwrotność. Jazda w systemie start-stop również stawia specyficzne wymagania.

 

– Oferta serwisowa Scania dla przewoźników budowlanych jest bardzo bogata – to oferta, która ma kolosalne znaczenie dla obniżenia całkowitego kosztu użytkowania pojazdu budowlanego. Jej ważnym elementem są kontrakty obsługowo-naprawcze, zwłaszcza w postaci proponowanych przez nas w Scania dynamicznych planów przeglądowych, uwzględniających rzeczywiste warunki pracy pojazdu – komentuje Lampinen.

 

Choć wariant Scania XT dostępny w różnych konfiguracjach został tak zaprojektowany, aby stanowił pierwszy wybór w segmencie podwozi i ciągników przeznaczonych do pracy na budowie, to system modułowy Scania stwarza znacznie szersze możliwości. – To klient określa, co oznaczają dla niego trudne warunki pracy i jakiego wyposażenia potrzebuje jego pojazd, aby im sprostać. Dlatego XT może z powodzeniem wykonywać wiele różnorodnych zadań. Nowa gama z pewnością przyciągnie wielu przewoźników leśnych, a typowe w segmencie komunalnym podwozie 4x2 z platformą i żurawiem może przekonać również nabywców z tej branży – wyjaśnia Lampinen.

 

Swoboda wyboru nie kończy się na kabinach i konfiguracji osi. Gama silników Scania również jest bardzo wszechstronna. Scania XT może być napędzana każdą z jednostek dostępną dla pojazdów nowej generacji, nie wyłączając najnowszych 9-litrowych oraz 16-litrowych silników V8. Trzon oferty stanowią 13-litrowe silniki wprowadzone w 2016 r., które występują w 3 wariantach mocy i wyróżniają się bardzo niskim zużyciem paliwa. Na początku lata dołączył do nich 370-konny silnik pracujący w cyklu Millera, korzystający jedynie z SCR.

 

Model XT w wersji podstawowej może zostać wzbogacony o dwa pakiety wyposażenia: obejmujący wygląd zewnętrzny oraz wnętrze. Zawartość pakietów może być nieco odmienna na różnych rynkach. Pakiet wyposażenia zewnętrznego obejmuje bardzo wytrzymałe lusterka zewnętrzne, osłonę przeciwsłoneczną i reflektory dalekosiężne zabudowane na dachu. Przykładowe dodatki do wnętrza to fotele w wersji XT, gumowe maty z grubymi krawędziami, dodatkowe schowki oraz pakiet uzupełniający tablicę rozdzielczą o miejsce niezbędne do zamontowania urządzań sterujących zabudową.

Udostępnij