Najnowsze wydania

testowa góra

Truck & Van - listopad 2016

trucktruckvan 2016 11 Czytaj e-wydanie online
Zamów prenumeratę
Zamów egzemplarz

DŁUGODYSTANSOWE – Test

Dobre, bo lepsze
Każdy kto ćwiczył cokolwiek lub uczył się obcego języka, zna wagę małych udoskonaleń. Konstruktorzy DAF-a również ją znają.
Ostatnimi laty konkurencja mocno naciska. Po nowym, przełomowym Actrosie pokazało się nie mniej przełomowe Volvo FH i cała gama Renault Trucks, a w tym roku „najlepsza od 125 lat” Scania. Holendrzy nie zasypiają gruszek w popiele, ale zmiany, które systematycznie wprowadzają w serii XF, są na ogół mniej widowiskowe.



Niewyczuwalna masa
Iveco Eurocargo jako zestaw długodystansowy ma najlepsze cechy zwinnej ciężarówki dystrybucyjnej wzbogacone o duże możliwości transportowe. Duże zarówno w sensie masy ładunku, jak i objętości ładowni. Zestaw ma ładowność 16,7 t (9,37 t ciężarówka + 7,3 przyczepa) przy całkowitej objętości 114,4 m3 (55,7 + 58,7). Imponuje zawłaszcza ten drugi wymiar, który niewiele odbiega od 120 m3 uznawanych za standard wśród ciężkich, długodystansowych zestawów z przyczepami. Iveco z zabudową i przyczepą Wieltonu jest niewiele mniejsze, za to znacznie lżejsze i ma o dwie osie mniej.



ROZMOWA – Frank Reintjes, Daimler Trucks

Weel2Wheel – wynik ostateczny
Czy ciężarówki elektryczne to przyszłość? Czy oszczędzanie polega na rezygnowaniu czy dodawaniu? – o transporcie drogowym jutra mówi dr Frank Rei ntjes, dyrektor globalnego rozwoju układów napędowych i produkcji Daimler Trucks.



ROZMOWA – Mariusz Golec, Wielton SA

Nie mamy żadnych kompleksów
Wielton od 20 lat buduje swoją pozycję na rynku. Rok temu przejął dwóch europejskich producentów, zdobywając tym samym nowych klientów. O 20-letniej drodze na szczyt i najbliższych planach rozmawiamy z Mariuszem Golcem, prezesem zarządu Wielton SA.



DYSTRYBUCYJNE – Test

Ciszej tam!
Kilka chwil z hybrydową Scanią pokazuje korzyści z elektryfikacji transportu, przynajmniej w miastach. Wjeżdżamy na rozległy parking centrum handlowego. Diesel milknie. Samochód porusza się wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego. W kabinie panuje kojąca cisza. Wrażenie jest duże, bo nie tego spodziewamy się po manewrującej ciężarówce. Z zewnątrz Scania buczy jak trolejbus. Nareszcie idealny pojazd do miejskich dostaw? Nie tylko nocnych?



PRODUKT – Ogumienie

Mniszek zamiast kauczuku
Continental, w ramach realizacji strategii „Wizja 2025”, zaprezentował prototyp opony ciężarowej wykonanej z innowacyjnego materiału – Taraxagum, który w przyszłości ma zastąpić kauczuk naturalny wykorzystywany w oponach.


AAA na wszystkie osie
Michelin X Line Energy może się poszczycić klasą AAA pod względem oporów toczenia. Dzięki temu zestaw składający się z ciągnika i naczepy używany w transporcie dalekobieżnym pozwala zaoszczędzić 1 litr paliwa na 100 km bez utraty trwałości ogumienia.



Krok na przód
Podczas targów w Hanowerze Bridgestone pokazał system Tirematics. Producent idzie o krok dalej i wzorem konkurencji przedstawia rozwiązanie, które na bieżąco monitoruje stan opon.

 

AUTOBUSY – Transexpo 2016

Autobusy i różności
W tym samym terminie, co Transexpo odbywało się na terenie Targów Kielce pięć innych imprez. Mimo to daleko było do gorączkowej atmosfery znanej z niektórych poprzednich wystaw. Wśród towarzyszących targów były odbywające się po raz pierwszy Hol-Expo dla pomocy drogowej oraz Salon Turbosprężarek Turbo-Expo. Rozumiejąc chęć i potrzebę zapewnienia forum nawiązywania kontaktów branżom o jeszcze węższej specjalizacji niż transport publiczny, nie można opędzić się od myśli, że organizator chwycił się desperackiego sposobu podniesienia frekwencji.



AUTOBUSY – Prezentacja

Energia bez skazy
Ursus zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi idzie o krok dalej niż autobus elektryczny wyposażony jedynie w akumulatory. Zapowiada z dawna wyczekiwany przełom? Wodorowe ogniwa paliwowe jako źródło energii elektrycznej do napędu pojazdów są znane od dekad. Przeciw nim przemawiały względy praktyczne, związane z masą i wymiarami
ogniw oraz koszty produkcji i eksploatacji. Teraz jednak stoi za nimi murem polityka wielu krajów, które pod hasłem ekologii i „zrównoważonego rozwoju” dążą do uniezależnienia się od paliw kopalnych. Także w Polsce dużo mówi się o elektromobilności. Autobus Ursusa zjawia się w samą porę



Pod napięciem
W Hanowerze Volvo przedstawiło pełen wachlarz zelektryfikowanych autobusów miejskich. Znalazły się wśród nich hybrydy, elektryczne hybrydy oraz w pełni elektryczne autobusy. Volvo oferuje kompleksowe rozwiązania obejmujące pojazdy, ich serwis oraz infrastrukturę ładowania. Do tej pory Volvo Buses na całym świecie sprzedało ponad 2700 zelektryfikowanych pojazdów.



DOSTAWCZE – IAA 2016

Godziny szczytu
Wśród lekkich samochodów użytkowych na targach IAA nie brakowało premier. Nowe pokolenie pojazdów pojawiło się równocześnie u kilku producentów. Olbrzymiego skoku dokonał Volkswagen, który opracował własne, duże auto dostawcze pod postacią nowego Craftera (patrz: Truck & Van 10/2016), oferowanego również jako MAN TGE. Spółka Sevel Nord przedstawiła nowe modele średniej wielkości pod markami Citroën, Peugeot i Toyota. Można było przyjrzeć się najnowszym pikapom.



DOSTAWCZE – Prezentacja

Praca w terenie
Gdy chcemy dojechać w trudno dostępne miejsce, od razu myślimy o samochodzie terenowym albo o SUV-ie, ale gdy potrzebujemy dowieźć sprzęt i ludzi, musimy użyć samochodu dostawczego. Prawie każdy producent ma w swojej ofercie dostawczaka 4×4 z systemami, przybliżającymi jego możliwości do osobowych terenówek. Ma je też Mercedes. Zarówno Vito, jak i Sprinter z napędem na 4 koła przydadzą się wszędzie tam, gdzie trzeba dowieźć ludzi lub ładunek, a droga do celu nie jest łatwa. Samochody te gwarantują, że każde wskazane palcem na mapie miejsce stanie się dostępne, a trasa do niego przyjemna.



Komplet zalet za mniej
Ford Transit Courier Van wyróżnia się w swojej klasie wielkością ładowni i ekonomicznymi silnikami. Teraz korzyści jest jeszcze więcej. Transit Courier Van należy do najnowszej generacji dostawczych Fordów. Ma znakomity styl i kompaktowe wymiary, doskonale dostosowane do eksploatacji w mieście. Łatwo się nim poruszać w gęstym ruchu i bez trudu można go zaparkować. Jego długość to zaledwie 4,16 m. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi jedynie 10,5 m. Przy wysokości 1,75 m może być parkowany w zwykłych garażach i parkingach podziemnych, zupełnie jak samochód osobowy.



WYDARZENIE – Otwarcie fabryki

Dwa lata i działa
24 października 2016 r. została uroczyście otwarta nowa fabryka Volkswagena w Białężycach koło Wrześni. Będą tu powstawać dostawcze Craftery i TGE. Data to jedynie symbol. W ramach rozruchu i szkoleń przystąpiono do montażu samochodów kilka tygodni wcześniej. Na początku ruszyła produkcja najpopularniejszych i względnie nieskomplikowanych „średnich” furgonów, głównie z przednim napędem oraz podwozi z kabiną brygadową. Kolejne warianty będą dołączać stopniowo.



WYDARZENIE – Gala Inter Cars

Biesiada z przytupem
Na początku października odbył się wielki finał konkursu Gala Biesiadna – najważniejszej promocji, organizowanej przez Inter Cars w tym roku. W Hotelu Gołębiewski w Karpaczu licznie stawili się warsztatowcy, by razem spędzić weekend pełen emocji.



WOJSKOWE – MSPO 2016

Szpalerem
Tegoroczny, XXIV Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach zgromadził rekordową liczbę wystawców i szumnych deklaracji. targach odbywających się od 6 do 9 września 2016 r. wzięło udział 614 firm z 30 krajów. Towarzyszyły im XXII Międzynarodowe Targi Logistyczne LOGISTYKA. Spośród wystawców zagranicznych najwięcej przybyło ze Stanów Zjednoczonych – 57, Niemiec – 41 i Wielkiej Brytanii – 29. Przytłaczającą większość stanowiły firmy polskie, których zjawiło się 349 wg statystyk zamieszczonych na stronie internetowej organizatora.

Długodystansowe – Test