banner-frames-128

Najnowsze wydania

testowa góra

Truck & Van - luty 2017

Czytaj e-wydanie online
Zamów prenumeratę
Zamów egzemplarz

W najnowszym wydaniu Truck & Van:



RYNEK – Pojazdy

Rekord
W roku 2016 padł rekord. Zarejestrowano w Polsce najwięcej nowych pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 6 t w historii. Mimo chronicznego braku kierowców i trudności związanych z płacą minimalną w Niemczech czy we Francji, polskie firmy transportowe nadal rządzą na rynku europejskich przewozów towarowych. Plusy wyparły minusy. Wysoki kurs euro w powiązaniu z niską ceną oleju napędowego pozwoliły więcej zarobić. A dodatkowe fundusze trzeba było zainwestować, bo zleceń nie brakuje. Rosnące zapotrzebowanie na transport drogowy w Europie i konkurencyjność polskich przewoźników na tym rynku umocniły naszą pozycję. Mimo słabnącego PKB firmy transportowe nie mogły narzekać.

 



MAGAZYN – Scania Winter

Z zimowym rodowodem
Czy warto bać się zimy na drogach? A może lepiej ją okiełznać. Scania oswaja klientów ze śniegiem i lodem, dając im okazję do sprawdzenia swoich pojazdów podczas jazd testowych w samym sercu zimy. To właśnie Scania Winter. W Skandynawii zima nie zaskakuje ani drogowców, ani kierowców. Dla nich jest niemal pewne, że ruszając codziennie rano w trasę, przyjdzie im zmierzyć się z mniejszą lub większą warstwą śniegu i lodu pod kołami. W tym codziennym zmaganiu człowieka z naturą niezbędne są odpowiednie narzędzia. Najlepiej, jeśli ich twórcy również wywodzą się z tych samych stref klimatycznych.

 



WYDARZENIE – Jubileusz

20 lat wspinaczki
Pod koniec stycznia Continental świętował 20-lacie działalności w Polsce. W tym czasie firma pięciokrotnie zwiększyła zatrudnienie, potroiła liczbę marek w ofercie, osiągnęła rekordowy obrót na poziomie ponad miliarda złotych rocznie i stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek opon w Polsce. Dystrybucję produktów koncernu Continental rozpoczęto w Polsce w 1911 roku w Warszawie. W latach 20. powstały kolejne punkty w Katowicach, Lwowie i Poznaniu, by przez kolejną dekadę prowadzić sprzedaż ogumienia oraz wyposażenia dla warsztatów oponiarskich. W pierwszej połowie lat 90. sprzedaż opierała się na bezpośrednim imporcie opon przez indywidualnych dystrybutorów.

 

DYSTRYBUCYJNE – Rynek

Nic się nie dzieje?
W pojazdach dystrybucyjnych zapanowała stagnacja. Nawet alternatywne układy napędowe zdążyły się opatrzeć, choć na drogach rzadko się je spotyka. Wielkie i potrzebne dzieło, którego nikt nie chce się podjąć. Poprawa wydajności transportu dystrybucyjnego i panujących w nim warunków pracy splatają się ze sobą. Wygodniejszy i prostszy w obsłudze pojazd zmniejsza zmęczenie kierowcy, przyspiesza jego pracę i polepsza jej jakość. Cichy, emitujący mało spalin lub pozbawiony ich całkowicie układ napędowy to nie tylko ulga dla mieszkańców okolic, po których pojazd będzie się poruszał. To również możliwość wykonywania w każdej okolicy dostaw nocą lub o innej porze, gdy ruch jest mały i łatwo znaleźć miejsce do manewrowania i parkowania.

 



PRODUKT – Agregaty chłodnicze

Nowe czynniki
Agregaty do transportu chłodniczego wstąpiły na ścieżkę rozwoju wytyczoną przez przepisy o ochronie klimatu – głównie o zapobieganiu efektowi cieplarnianemu. Nowości z IAA ujawniają, jak odbije się to na użytkownikach. Obowiązujące od 2015 roku w Unii Europejskiej przepisy o F-gazach ustalają sposoby zapobiegania ich emisji oraz stosowania, odzysku i niszczenia, warunki wprowadzania na rynek produktów i sprzętu wykorzystującego HFC oraz limity wprowadzania tych substancji na teren Unii. Wprowadzają również zakaz umyślnej emisji HFC. W praktyce zrodziła się konieczność podniesienia kwalifikacji operatorów urządzeń oraz pracowników serwisów wg nowych wymogów, a także prowadzenia bardziej szczegółowej dokumentacji.

 



PRODUKT – Windy samozaładowcze

Windy jadą w górę
Sprzedawcy wind zgodnie twierdzą, że miniony rok był dla ich branży całkiem udany. Dobrze zapowiadają się także prognozy na przyszły. Największym zainteresowaniem cieszą się mniejsze platformy tzw. tonówki, chociaż nie we wszystkich firmach. Takiej sprzedaży można by sobie życzyć co roku – tak wynika z rozmów, które przeprowadziliśmy z kilkoma najważniejszymi firmami z tej branży, na temat tego jak sprzedawały się platformy samowyładowcze w zeszłym roku. Generalnie optymizm jest znaczny, tym bardziej, że w niektórych firmach padł rekord.

 



PRODUKT – Karty paliwowe

Wirtualny portfel
Gotówka stała się passe. Dzisiaj nawet za bułkę można zapłacić kartą, również kredytową. Tym bardziej nie dziwi popularność kart paliwowych. W przypadku firm transportowych, których pojazdy przemierzają tysiące kilometrów, taka forma płatności może nie tylko być wygodna, ale pozwala oszczędzać i wyjść cało z opresji. W zależności od rodzaju transportu, pojazdu i kierunków, w które je wysyłamy, można zdecydować się na odpowiednią ofertę. Na rynku do wyboru mamy karty niezależne od koncernów paliwowych lub te, które są ściśle z nimi powiązane. Największy zasięg oferują niezależne firmy. Ich karty honorowane są na większości stacji paliwowych w całej Europie. Karty przypisane do konkretnego brendu w naturalny sposób mają ograniczone możliwości pod tym względem, ale mogą zaoferować za to większe rabaty.

 



KOMUNALNE – Rynek

Twarda sztuka
Podwozia pojazdów komunalnych wykazują się znaczną różnorodnością, na co wpływ ma rozmaitość wykonywanych przez nie zadań. Najczęściej samochody komunalne kojarzymy ze śmieciarkami, jednak opieka nad miejscami zamieszkanymi przez ludzi, nie ogranicza się do wywozu śmieci. Samo to wymaga zresztą kilku typów pojazdów: do nieczystości stałych, płynnych oraz do selektywnej zbiórki odpadów. Do wykonania są i inne czynności: zamiatanie ulic, czyszczenie kanałów, opieka nad zielenią miejską czy drobne remonty.

 



KOMUNALNE – Naczepy

Doskonalenie
Zainteresowanie naczepami do przewozu złomu stale rośnie. Producenci naczep wywrotek prześcigają się w projektowaniu pojazdów, które łączą w sobie niską masę i dużą wytrzymałość. Im lżejszy pojazd, tym więcej ładunku może transportować. To daje spore oszczędności, biorąc pod uwagę cały cykl życia produktu. Producent naczep z Sieradza, firma Feber, aby być jak najbardziej konkurencyjną na rynku, za jeden z celów postawiła sobie opracowanie naczepy, która obniży zużycie paliwa, a jednocześnie zwiększy jej ładowność. W efekcie współpracy konstruktorów firmy Feber z firmą SSAB, producenta stali konstrukcyjnych o wysokiej wytrzymałości, Feber oferuje bezkonkurencyjną naczepę do przewozu złomu.

 



KOMUNALNE – Test

Remont
Ciężarówki z zabudową hakową są bardziej zróżnicowane, niż to wygląda na pierwszy rzut oka. DAF CF 460 FAT 6×4 stanowi wariant ciężkozbrojny. Środkowy model z gamy DAF-a jest dla przedsiębiorstw komunalnych naturalnym wyborem. Duża oferta podwozi 2-, 3- i 4-osiowych z napędzaną jedną bądź dwiema osiami (choć nigdy z napędem wszystkich) oraz silnikami o mocy od 234 do 510 KM odpowiada praktycznie na każdą potrzebę. Ciężarówka 6×4 z mocnym, 460-konnym silnikiem i 16-biegową skrzynią manualną lokuje się wśród pojazdów, które nie obawiają się ani ciężkiego ładunku, ani trudnego terenu.

 



DOSTAWCZE – Test

Więcej za mniej?
Przeważnie nie wywołuje już sensacji na stacjach benzynowych. Raczej zaciekawienie i pytania o opinię. Jaki naprawdę jest diesel na gaz? Toyota Hilux siódmej generacji z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,5 l i instalacją LPG Stag Diesel firmy AC S.A. niewiele różniłaby się od innych, gdyby nie charakterystyczne malowanie na nadwoziu. Do dyspozycji jest zwyczajne w tym modelu, wygodne i praktyczne wnętrze oraz cała skrzynia ładunkowa. Pikap ma ładowność 866 kg.

 



WARSZTAT – Zarządzanie

Raport SZWO z eSOWĄ
Polskie prawo nakłada na warsztaty samochodowe, które zajmują się naprawą czy napełnianiem klimatyzacji, obowiązek złożenia do 28 lutego sprawozdania dotyczącego substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych. Przygotowanie takiego raportu ułatwia eSOWA, narzędzie oferowane przez Inter Cars.

Po kłopocie
Zużyty akumulator jest zbudowany w części z silnie trującego ołowiu. Dlatego tak ważne jest, aby trafił w odpowiednie ręce – firmy lub organizacji, które posiadają uprawnienia do zbiórki, transportu i recyklingu. Bio Service jest tutaj pomocny.



Długodystansowe – Test