Najnowsze wydania

testowa góra

Truck & Van - lipiec-sierpień 2016

truckvan 2016 07 Czytaj e-wydanie online
Zamów prenumeratę
Zamów egzemplarz

W najnowszym wydaniu Truck & Van:

TECHNOLOGIE – Konferencja VDA

Wielki Brat nie truje
Kierowanie jako staromodne hobby i ciężarówka jako urządzenie nadawczo-odbiorcze. Wnioski płynące z konferencji VDA poprzedzającej IAA w Hanowerze są jednoznaczne. Spotkanie miało miejsce 23 czerwca we Frankfurcie nad Menem. Zmiany, o których dyskutowano zachodzą w otoczce troski o środowisko, która teraz nazywana jest szerzej, bardziej „fachowo” i mniej zrozumiale „zrównoważonym rozwojem”. Szefowie czołowych, europejskich producentów pojazdów użytkowych są zgodni. Przyszłość zamyka się w trzech wymiarach: łączność, autonomia i niska emisja spalin.



TECHNOLOGIE – IAA Hanower

Bez zwłoki
Na trzy miesiące przed wystawą IAA w Hanowerze Mercedes pochwalił się nowościami, które zamierza zaprezentować szerokiej publiczności. Ma być oszczędniej i bezpieczniej. A to za sprawą zmodernizowanych układów napędowych, wykrywania pieszych przez ABA, udoskonalonego asystenta skrętu i zdalnego kontrolowania stanu pojazdów.

TECHNOLOGIE – Pojazdy autonomiczne

Kierowcy do lamusa?
Wizja autonomicznych ciężarówek, mknących bez kierowców po autostradach i realizujących miejskie dostawy wciąż wydaje się odległą przyszłością. Są jednak obszary, gdzie samodzielne pojazdy mogą zagościć szybciej. Scania robi krok w tym kierunku, pokazując autonomiczne pojazdy budowlane. Dyskutując o pojazdach autonomicznych zastanawiamy się, jak one poradzą sobie na autostradach czy w miastach, pośród innych uczestników ruchu. Zdaniem ekspertów Scanii kierunki rozwoju autonomicznych pojazdów będą inne. W pierwszej kolejności pojawienia się „samokierujących” ciężarówek możemy oczekiwać w obszarach zamkniętych, bez ruchu pieszych i pojazdów spoza „systemu”, a jednocześnie uciążliwych dla człowieka – np. kamieniołomach, kopalniach, portach czy dużych zakładach przemysłowych.



DŁUGODYSTANSOWE – Prezentacja

Za wszelką cenę
Najnowszy Stralis kontynuuje drogę rozpoczętą przez poprzednika. W jaki sposób? Iveco systematycznie modernizuje swoje samochody. Dopiero co opadła kurtyna po premierze unowocześnionego Daily, a na afi sz wchodzi już ulepszony Stralis. Włosi narzucają „amerykańskie tempo”, wprowadzając nowości praktycznie co roku. Zmiany konstrukcyjne przynoszą korzyści nabywcom, a efekt marketingowy jest nie do przecenienia.



BIZNES – Rozwój
Grupa Natanek. Najszybciej rozwijająca się firma branży TSL

Grupa Natanek wielkimi krokami zbliża się do świętowania 25. rocznicy swojego powstania. To właśnie wtedy, założyciele firmy zakupili dwa zestawy ciężarowe i zaczęli swoją przygodę z branżą transportową, która trwa do dziś.



BIZNES – Prawo

Oddaj Loi Macron w dobre ręce
W związku z wydanym 7 kwietnia 2016 roku dekretem nr 2016-418 dotyczącym delegowania pracowników w transporcie drogowym na terytorium Francji, z dniem 1 lipca weszła w życie Ustawa o płacy minimalnej Loi Macron. Wiąże się to z koniecznością dopełnienia pewnych czynności.



PRODUKT – Ogumienie

Komplet na urodziny
W 110-tą rocznicę powstania marki, Semperit zaprezentował podczas uroczystej konferencji w Wiedniu gamę opon do pojazdów ciężarowych. Transport drogowy w Europie zajmuje pierwszą pozycję. Około 80% towarów przewożonych jest w ten sposób. Każdego roku odsetek ten wzrasta o około 3%. Komisja Europejska przewiduje, że od 2005 do 2030 r. transport rzeczy wzrośnie o 67%. W 2015 r. w Europie zarejestrowano o 12,4% więcej nowych pojazdów użytkowych niż w roku poprzednim, w tym o 19,4% wzrosła sprzedaż pojazdów o dmc powyżej 16 t, o 16,2% pojazdów o dmc poniżej 16 t i o 17,8% autobusów.

Jedna cena w całej Europie
Uszkodzenie opony w trasie to bardzo często spotykany problem. Wiążą się z nim kosztowne przestoje, podstawianie dodatkowych pojazdów, przeładunki towarów… Czy można tego uniknąć? Rozwiązaniem jest program serwisowy, przygotowany z myślą o potrzebach międzynarodowego transportu.

Pełna automatyzacja
Bridgestone wprowadził nowy system produkcji opon w swoim zakładzie Hikone w Japonii. Examation to zaawansowana linia produkcyjna, zaprojektowana z myślą o poprawie jakości i zwiększeniu wydajności.



PRODUKT – Oleje

Bez przestojów
Włoski producent olejów, Petronas Lubricants International (PLI), wprowadził do swojej oferty nowy olej silnikowy do pojazdów użytkowych zabezpieczający przed gromadzeniem się zanieczyszczeń w silniku w celu zapobieżenia nieplanowanym przestojom.



SPECJALNE – Transport nienormatywny

Tony i centymetry
700 kilometrów w dwa dni? W tym tempie, jedzie się na urlop. Albo przewozi wiatraki. Zatrzymujemy się na stacji benzynowej przed granicą z Niemcami. Tankowanie, kawa, kanapka. Po całym dniu pracy w biurze w Strzelcach Opolskich, zakończonym kilkusetkilometrowym sprintem autostradą, Krzysztof Glinka nie ma ochoty siadać. Stoimy przy wejściu do sklepu. Neony i latarnie odbijają się w lakierze samochodów. Filmowo. Chłodnawo. Szybki telefon, aby rozeznać się w sytuacji. Dobry nastrój znika. Niemiecka policja prawdopodobnie nie przepuści transportu. Ze względów formalnych. Lecz sprawa nie jest jeszcze przesądzona. Czekamy.



BUDOWLANE – Autostrada – Polska

Teoria z praktyką
Na przełomie maja i czerwca w Kielcach odbyła się kolejna edycja tragów Autostrada – Polska. W tym roku rozmawiano o kierunkach rozwoju sektora drogownictwa w Polsce i Europie. Udział w wydarzeniu wzięli m.in. Andrzej Adamczyk – minister Infrastruktury i Budownictwa, Jerzy Szmit – podsekretarz stanu w MIiB oraz Stanisław Karczewski – Marszałek Senatu RP.



DOSTAWCZE – Prezentacja

Poruszający EcoBlue
Transit i mniejszy Transit Custom będą teraz miały tylko jeden silnik, 2-litrowy, wysokoprężny EcoBlue. Po modelach dostawczych otrzymają go osobowe Fordy, m.in. Mondeo. Na unifikacji skorzysta koncern, a co zyskają użytkownicy? EcoBlue został skonstruowany od podstaw. Należy do typowych obecnie silników o małej pojemności i wysokich osiągach. Zastosowano w nim nader wyrafinowane rozwiązania techniczne, aby moc i moment obrotowy zadowoliły nabywców, a emisja spalin była w zgodzie z najnowszymi, nadchodzącymi normami, które się różnicują i mnożą.

Różnica znaczka
Wbrew pozorom, bliźniaczo podobne pojazdy dają wybór. Znaczka na masce. Zarówno fani Peugeota, jak i Citroëna nie muszą iść na kompromis. Jumpy i Expert różnią się atrapą, więc wybór jest kwestią gustu. Najnowsze dostawczaki koncernu PSA robią wrażenie. Mocne rysy, tak modne ostatnio w pojazdach użytkowych, podkreślają również roboczy charakter francuskich bliźniaków. Jednocześnie zasiadając za kierownicą, można poczuć się jak w osobówce. Wysoko posadowiony fotel sprawia, że kierowca ma dobrą widoczność i poczucie pełnej kontroli nad pojazdem. Nowoczesne systemy na pokładzie to kolejny dowód na to, że mamy do czynienia z furgonetką drugiej dekady XXI wieku.

Mocno i licznie
Fiat zawsze miał w zanadrzu ciekawe modele dostawcze, ale jeszcze nigdy tak wiele i tak różnorodnych, jak obecnie. Wzorem głównych konkurentów poszerza ofertę o dużego pikapa, którego nazwał Fullback. Połowiczne rozstanie z Sevel zaowocowało nowym sojuszem, którego efektem jest średniej wielkości dostawczy Talento. Zmodernizowany został maleńki Fiorino, a pozostałe modele: Doblo i Ducato są świeżo po kuracji odmładzającej.

Wykwintny łobuziak
Gdy konkurencja się zagęszcza, warto mieć coś ekstra. Najnowsza wersja Amaroka ma zmieniony przód, bardziej luksusowe wnętrze i mocny silnik wysokoprężny V6. Nowy Amarok to kolejna tegoroczna nowość na rynku pikapów. Poprzedni model cieszył się u nas wielkim powodzeniem. Konkurencja jednak łatwo nie odpuszcza. Pojazdy w tym segmencie przechodzą metamorfozy, chcąc uwieść nie tylko własnościami terenowymi, ale również luksusem. W ten sposób rozszerza się spektrum. Oferta może zainteresować zarówno Kowalskiego z domem pod lasem, jak i drwala, czy przedsiębiorstwo energetyczne, dla których duża skrzynia ładunkowa i gwarancja dojechania w najdziksze zakątki są priorytetem.



AUTOBUSY – Wrocławskie Global Forum

W stronę elektryfikacji
Tak jak elektryfikacja linii kolejowych zmieniła transport kolejowy, tak wprowadzenie elektryczności do komunikacji miejskiej zmieni obraz transportu miejskiego. Po tramwajach, metrze i trolejbusach napęd elektryczny wkracza do autobusów. Wrocławskie Global Forum po raz koleiny było okazją do zaprezentowania najnowszych osiągnięć dwóch wrocławskich fabryk. Sąsiedzi zza miedzy Volvo Polska oraz 3 M pokazali swoją ofertę dla komunikacji miejskiej. Pod hasłem „Zrównoważone rozwiązania dla transportu publicznego”.



WARSZTAT – Zabudowy

Jakie to sprytne…
W czasach, gdy słowa „serwis”, „usługa” i „czas” odgrywają znaczącą rolę, nieodzowne jest zapewnianie klientom szybkiej pomocy dokładnie tam, gdzie się znajdują. W sukurs w takich sytuacjach przychodzi odpowiednio przygotowany pojazd warsztatowy. Takie samochody uchodzą dziś za wizytówkę nowoczesnej i profesjonalnej firmy. Z tego też powodu warto zadbać o to, by były wyposażone w odpowiednią zabudowę. Cechować ją powinna przede wszystkim funkcjonalność oraz odpowiednie zabezpieczenie narzędzi, zapewniające łatwe utrzymanie porządku w środku.



Miejski tytan dla mechaników
Naukowcy twierdzą, że czas jest funkcją stałą i przez ostatnie stulecie minuta trwa tyle samo. Czy jednak nie mamy wrażenia, że w ostatnim dziesięcioleciu biegnie szybciej. A może zgodnie z powiedzeniem „czas to pieniądz”, to pieniądz przyspiesza i wyznacza nasz rytm. Wciąż jeszcze można spotkać osiedlowych monterów przemierzających rowerami lub na pieszo uliczki miast z torbą na ramieniu. Nawet najbardziej przepastna torba ma pewne ograniczenia wiążące się z możliwościami dźwigającego ją człowieka. Dopóki relacja serwisant–klient odbywa się w ramach jednego osiedla czy dystansu kilkuset metrów, można sobie wyobrazić, że monter nie ma przy sobie jakiegoś klucza lub po jakąś część wraca do bazy, ale co gdy jest to kilkanaście kilometrów? W takim przypadku tracimy czas.



WYDARZENIE – The Drivers’ Fuel Challenge 2016

Walczymy
Na początku czerwca, na torze w Bednarach odbył się Polski Finał organizowanego przez Volvo Trucks konkursu The Drivers’ Fuel Challenge 2016, a jego zwycięzca – Piotr Krahel zajął drugie miejsce w rozegranym dzień później finale konkursu dla regionu Baltic Sea Market. Piotr Krahel znalazł się w trójce najlepszych kierowców regionu Baltic Sea Market, którzy wezmą udział w globalnym finale Th e Drivers’ Fuel Challenge 2016, zaplanowanym na po



WYDARZENIE –Sachs Roadshow

Jastrząb, technika i sport
800 uczestników z Polski i innych krajów Europy, 8 dni szkoleń technicznych i mnóstwo fanu. W tym roku klienci firmy ZF Friedrichshafen AG już po raz IV mieli okazję zdobywać wiedzę teoretyczną i praktyczną, przy okazji dobrze się bawiąc.



WYDARZENIE –Pol-Eco-System

Wiedza i innowacje razem
Kompleksowe przedstawienie zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem, wymiana międzynarodowych doświadczeń, inspirowanie krajowego sektora do rozwoju oraz wspieranie wystawców w znalezieniu partnerów biznesowych to główne cele targów POL-ECO-SYSTEM. Organizator zapowiada zmiany w formule tego wydarzenia.


 

 

Długodystansowe – Test