Najnowsze wydania

testowa góra

Truck & Van maj 2016

truckvan 2016 04 Czytaj e-wydanie online
Zamów prenumeratę
Zamów egzemplarz

W najnowszym wydaniu Truck & Van:

 

POJAZD – Prezentacja

Wraca Ford
Grupa DBK dołączyła do oferty ciężarówki Ford i będzie ich wyłącznym importerem na terenie Polski. To dopiero początek ekspansji. W tym roku przedstawicielstwa marki ruszą w Budapeszcie i Zagrzebiu, a w 2017 w Pradze, Bratysławie, Ljubljanie, Tallinie, Rydze i Wilnie. Ford Trucks wchodzi do Europy, na razie środkowej i wschodniej. Marka należy do firmy Ford Otosan, w której mają udziały Ford Motor Company oraz Koç Holding. Rocznie produkuje około 15 tys. pojazdów. Główny zakład znajduje się w İnönü w Turcji.

 

BUDOWLANE – Bauma 2016

Bez mrugnięcia okiem
Bauma była okazją, aby pochwalić się tym, co jak najlepiej świadczy o możliwościach producenta, a w większości krajów europejskich jest nielegalne. Okazuje się bowiem, że zwykła z pozoru czteroosiowa wywrotka może zabrać znacznie więcej ładunku niż „normalnie”, osiągając masę całkowitą powyżej dopuszczalnych 32 t. Pracownicy kopalń odkrywkowych nie będą tym zaskoczeni. Przez ofertę europejskich wytwórców przewijają się samochody przeznaczone z założenia do eksploatacji poza drogami publicznymi, które wyróżniają się odpowiednio wzmocnioną konstrukcją, skutkującą podwyższoną ładownością.

 

BUDOWLANE – Prezentacja

Teren do zagospodarowania
Spodziewany przyrost nakładów na inwestycje zaostrzył apetyt importerów na dobrą pozycję na rynku pojazdów budowlanych. Scania od dawna stosuje tę samą receptę powodzenia: niech ciężarówki mówią same za siebie. Scania Test Tour 2016 odwiedził na przełomie marca i kwietnia 6 miejscowości w całej Polsce. Wzięło w nim udział 11 ciężarówek, a każda z nich przejechała ponad 1500 km. Towarzyszyły im maszyny budowlane partnera imprezy, firmy Komatsu. Pokazy przyciągnęły przeszło tysiąc potencjalnych klientów, którzy mogli osobiście ocenić walory samochodów z miejsca kierowcy.

 

BUDOWLANE – Zabudowy

Przytrzymaj w cieple
Od 2015 roku wywrotki wykorzystywane przy transporcie asfaltu do budowy niemieckich dróg federalnych muszą mieć izolację termiczną. Wymóg ten był na ustach wszystkich wystawców, prezentujących zabudowy i naczepy samowyładowcze na Baumie. Niesie on ze sobą pewne konsekwencje wykraczające poza konstrukcję samej tylko skrzyni ładunkowej. Odpowiednia izolacja swoje waży, zatem wzrasta presja, aby zmniejszać masę pojazdu w innych miejscach, tam gdzie to tylko możliwe.

 

Nie za wszelką cenę
Monachijski Meiller nie boi się porównań z konkurentami, nawet jeżeli niektóre z naczep wywrotek są reklamowane jako tańsze lub dużo lżejsze. Firma patrzy realnie na rynek, bo wie, że dobry produkt sprzedaje się sam. Meiller od ponad 160 lat cieszy się szczególną renomą. Dzięki zaawansowaniu technicznemu oraz żywotności produktów jest dziś synonimem innowacyjnych produktów i rozwiązań systemowych w branży budowlanej i gospodarce odpadami. Nie oznacza to jednak, że przewodzi w rynku. Patrząc na statystyki sprzedaży wyłącznie naczep wywrotek stalowych od 2012 r. zajmuje w Polsce 8. pozycję.

 

Asfalt kontrolowany
Podczas tegorocznej Baumy firma Schmitz Cargobull AG zaprezentowała swoje nowe naczepy samowyładowcze w dwóch wariantach: naczepa z izolowaną muldą aluminiową oraz izolowaną muldą stalową. Spełniają one podwyższone wymagania transportu masy bitumicznej w kontrolowanej temperaturze nałożone w ubiegłym roku na przewoźników transportujących asfalt w Niemczech. Zastosowana w naczepach izolacja ma zapobiegać schładzaniu się asfaltu podczas transportu, a wbudowany system pomiaru temperatury dodatkowo wpływać na zachowanie wysokiej jakości przewożonego towaru.

 


SPECJALNE – Ponadgabaryty

Nisza czy norma?
Przewozy ładunków ponadnormatywnych szybko się rozwijają, a producenci podążają za tym, oferując coraz łatwiejsze w obsłudze pojazdy do wykonywania coraz trudniejszych zadań. Wzrasta liczba „nieporęcznych” ładunków. Transport ponadnormatywny obsługuje nie tylko wzmożone zapotrzebowanie na gotowe elementy instalacji przemysłowych czy wyrastające jak grzyby po deszczu wiatraki do produkcji energii elektrycznej, ale również „skromne” potrzeby nabywców i użytkowników maszyn budowlanych i rolniczych. Widoczne było to w ofercie producentów naczep, przyczep i modułów samobieżnych, którzy na Baumie zaprezentowali pojazdy przeznaczone zarówno do „lekkich”, jak i najcięższych zastosowań.

 

PRODUKT – Ruchome podłogi

Opakowanie
Dość powszechne jest, że naczepy jadą z fabryk do dilerów w tzw. trójpakach – jedna kompletna wiezie dwie do poskładania. Firma Kraker Trailers także będzie wozić „3 w 1”, ale jako pierwsza na rynku wymyśliła, jak to zrobić w przypadku naczep z ruchomą podłogą! Szacuje się, że na naszym kontynencie powstaje około 7500 szt. naczep z ruchomą podłogą rocznie. Cały czas jest na nie popyt. Kupują je przewoźnicy produktów rolniczych, biomasy, odpadów do recyklingu, ładunków luzem. Sporo takich naczep trafi a też do branży drzewnej, zwłaszcza do przewozu trocin i zrębków.

 

 

PRODUKT – Ogumienie

Jak dobrać oponę budowlaną?
Odpowiednio dobrane ogumienie może dłużej posłużyć, zapewniając odpowiedni komfort pracy. Gdy mamy do czynienia z transportem budowlanym, warto przed zakupem wziąć pod uwagę warunki, w jakich będzie pracował pojazd. Aby właściwie dobrać ogumienie do konkretnych zadań, należy zadać sobie pytania: jak często pojazdy są eksploatowane poza utwardzonymi drogami oraz czy przewożą ciężkie ładunki. Na podstawie przewidywanych warunków eksploatacji pojazdu, możliwy jest właściwy dobór ogumienia.

 

 

PRODUKT – Urządzenia myjące

Proszę wycierać „obuwie”
Co robimy, by nie zabrudzić własnego mieszkania? Oczywiście – wycieramy buty! Podobnie jest wszędzie tam, gdzie na drogę publiczną wyjeżdżają zabrudzone pojazdy. Urządzenia do mycia kół i podwozi są jak domowa wycieraczka. Czy zastanawialiśmy się dlaczego w naszym kraju błoto pośniegowe jest czarne, a jadąc w pobliżu kopalń czy placów budów auta nieprawdopodobnie się brudzą? Odpowiedź jest prosta – nasze drogi nie grzeszą czystością i są zaniedbane. Dzieje się tak dlatego, gdyż w Polsce problem czystości dróg raczej nikogo nie obchodzi w przeciwieństwie do krajów zachodnich, gdzie prawo wymaga, aby pojazdy użytkowe opuszczające zanieczyszczone tereny były oczyszczane.

 

 

DYSTRYBUCYJNE – Prezentacja

All inclusive
DAF konsekwentnie opracowuje swoje ciężarówki pod kątem najwyższej zyskowności. Tegoroczne udoskonalenia serii LF, CF oraz XF idealnie wpisują się w założenia filozofii DAF Transport Efficiency. W kwietniu br. uczestniczyliśmy w jazdach testowych zorganizowanych pod hasłem „Ride & Drive”. Poruszaliśmy się w okolicach urokliwej miejscowości Sitges w hiszpańskiej Katalonii. Zaprezentowano nam szeroką gamę zabudowanych podwozi w nowych wydajnych wersjach – od ciągnika siodłowego na LF-ie, przez kilka specjalistycznych nadwozi na CF-ach (hakowiec, zabudowa chłodnicza), a kończąc na XF-ie w wyjątkowo niskiej konfiguracji low-deck.

 

 

DOSTAWCZE – Prezentacja

Przykład idzie z góry
Najnowszy Daily Euro 6 łączy dwa światy. Znajdziemy w nim rozwiązania z luksusowych samochodów osobowych oraz długodystansowych ciężarówek. Celem konstruktorów było obniżenie kosztów eksploatacji, a jednocześnie zapewnienie użytkownikowi otoczenia sprzyjającego wykonywaniu różnorakich obowiązków związanych z pracą. Zużycie paliwa jest niższe nawet o 8% niż poprzednio. Nie darmo slogan reklamowy najnowszego Daily odwołuje się do „instynktu biznesowego” dostawczego Iveco.

 

Bez wysiłku

Choć Ranger należy do najlepiej sprzedających się pikapów w Europie, Ford odświeżył go, aby dawał z siebie jeszcze więcej. Choć Ranger należy do najlepiej sprzedających się pikapów w Europie, Ford odświeżył go, aby dawał z siebie jeszcze więcej.

 

 

DOSTAWCZE – Produkcja

Odliczanie
Milion metrów sześciennych ziemi, 50 tys. m3 betonu – 3,5 tys. wsporników, 8000 t stali zbrojeniowej, 15 km rur, 22 tys. t konstrukcji stalowych i 270 tys. m2 blachy trapezowej pochłonęła fabryka Volkswagena Craftera. Od wbicia pierwszej łopaty do zakończenia prawie całej budowy upłynęło około 12 miesięcy. W marcu minęły dwa lata od ogłoszenia decyzji o lokalizacji nowej fabryki samochodów użytkowych marki Volkswagen. We wrześniu z zakładu Volkswagena w Białężycach pod Wrześnią wyjadą pierwsze seryjne egzemplarze nowego Craftera.

 

 

WYDARZENIE – AUTOSTRADA – Polska 2016

W budowie
Trwają intensywne przygotowania do najważniejszego wydarzenia branży budownictwa drogowego w Europie Środkowo-Wschodniej. Podczas targów AUTOSTRADA – POLSKA, które będą się odbywać od 31 maja do 2 czerwca w Targach Kielce, zaplanowano wiele atrakcji dla wystawców i zwiedzających. Nadchodząca edycja wystawy zapowiada się wyjątkowo!

 

 

WYDARZENIE – TTM 2016

Nowości w praktyce
Branża techniki motoryzacyjnej to dziś nowe technologie i innowacje. Ich nieustanny rozwój i zachodzące dynamicznie zmiany wymuszają na producentach stosowanie zaawansowanych rozwiązań, ciągłą edukację i śledzenie panujących trendów.

 

 

WYDARZENIE – SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Praktycznie i nostalgicznie
Kolejna edycja Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA oraz Targów Logistyki, Magazynowania i Transportu LOGISTEX za nami. Wydarzenia te odbyły się w dniach 20–21 kwietnia 2016 roku w Centrum Targowo-Konferencyjnym Expo Silesia w Sosnowcu.