Najnowsze wydania

testowa góra

Truck & Van - wrzesień 2016

truckvan 2014 09 Czytaj e-wydanie online
Zamów prenumeratę
Zamów egzemplarz

POJAZD – Premiera

Wciąż Scania, tylko lepsza
To najbardziej wyczekiwana premiera ostatnich miesięcy, a może i lat. Jaka jest Scania nowej generacji? Czy niesie ze sobą rewolucję w konstrukcji, czy może jest przykładem dążenia do perfekcji drogą ewolucji i doskonalenia? Po sierpniowej premierze i pierwszych jazdach nowymi pojazdami bliżsi jesteśmy temu drugiemu – i dobrze, bo po co na siłę zmieniać coś, co jest dobre i się sprawdziło. Po dwunastu latach od prezentacji serii R (będącej w zasadzie modyfikacją znanej od 1995 roku serii „4”) nadszedł czas, gdy dalsze zmiany tych udanych konstrukcji mogły okazać się niewystarczające, by odpowiadać na bieżące potrzeby rynku.



Akcent na lwa
W Hanowerze MAN zaprezentuje odświeżoną gamę swoich pojazdów. Nowe modele wyposażono w silniki o mocy dochodzącej do 640 KM i wyższym momencie obrotowym. Przy okazji optymalizacji układów napędowych, poprawiono również przód pojazdów i wnętrze. Wśród nowinek nie mogło oczywiście zabraknąć elektronicznych produktów i usług. Oprócz wybijającego się logo MAN-a na masce, TGX i TGS mają również nowe wloty powietrza. Do wykończenia wnętrza wykorzystano nowe materiały oraz zastosowano nową tapicerkę siedzeń. W kabinie dominują ciepłe kolory, co robi bardzo dobre wrażenie. Aż nie ma się ochoty wyjść. Miejsce pracy kierowcy zostało doposażone w nowy system informacyjno-rozrywkowy z ekranami o przekątnej 5 i 7 cali.



DYSTRYBUCYJNE – Napędy elektryczne

Rachunek zysków i strat
Elektryczna ciężarówka? A co z zasięgiem, ładownością, infrastrukturą? Niewiadomych jest dużo, jednak Mercedes uspakaja: w dystrybucji na krótkie dystanse to ma sens. Na przestrzeni lat 1997–2025 koszt akumulatorów ma spaść o 60%. Równocześnie moc ogniw ma wzrosnąć o około 250%. Oznacza to, że już niedługo elektryczne pojazdy będą nie tylko tańsze, ale również lżejsze. Dzisiaj najważniejszym argumentem przemawiającym za ich stosowaniem jest cichobieżność i beze misyjność – pod warunkiem jednak, że prąd, którym są napędzane, został wytworzony ze źródeł odnawialnych.



DŁUGODYSTANSOWE – Test

Według legendy
Kabina High Sleeper jest największa, spośród oferowanych w serii T. Czy w wersji Maxispace jest zarazem najlepsza? Seria T pojawiła się po rewolucji, która wymiotła wszystkie poprzednie modele ciężarowych Renault, wliczając Magnum. Niezapomniana „magnumka”, choć kontrowersyjna, zaskarbiła sobie sympatię wielu kierowców. Z zazdrością podpatrywali ją konkurenci, którzy również zaczęli wprowadzać kabiny z płaską podłogą. Z punktu widzenia historyka, jest to jedna z najbardziej znaczących ciężarówek europejskich przełomu XX i XXI wieku. Kabina High Sleeper Maxispace mierzy się z legendą Magnum.



PRODUKT – Naczepy

Wydajnie i lekko na IAA
Nowości, które Fliegl zaprezentuje podczas targów IAA w Hanowerze, są ukierunkowane na zwiększenie zysku użytkowników. Uczestnictwo w wystawie ma wyjątkowe znaczenie również z innego powodu. Firma obchodzi w tym roku 25-lecie. „Biorąc udział w targach IAA w roku naszego jubileuszu odczuwamy dumę, ale bezustannie patrzymy w przyszłość, aby być w nurcie przemian, jakim podlega nowoczesny transport drogowy – mówi Helmut Fliegl, dyrektor zarządzający. – Naszym celem był i jest zrównoważony rozwój. Przyczepy i naczepy, które prezentujemy u progu jesieni w Hanowerze są zaprojektowane jako lekkie i wydajne. Dążymy do podniesienia ładowności, a jednocześnie zwracamy uwagę na ich żywotność i zachowanie na drodze. Wszechstronność i trwałość przez długie lata – tak rozumiemy zrównoważony rozwój.”



Drugie życie i przepisy
Schmitz-Cargobull doskonali swoje pojazdy pod kątem cech użytecznych, a nie zawsze oczywistych. Seria dobrych pomysłów jest prezentowana podczas targów IAA. Należąc do liderów europejskiego rynku, Schmitz rozrasta się i próbuje przedostać do Azji i dalej. Stąd montownie w Poniewieżu i Sankt Petersburgu, działająca od 2 lat fabryka w chińskim Wuhan oraz plany uruchomienia produkcji w Turcji. Zarząd nie zaniedbuje jednak Europy, gdzie popyt, mimo wahań, pozwala na ogół wypracować zadowalający zysk.



Z rozmachem
Będzie premiera i liczne nowości w sztandarowych produktach. W tym roku w Hanowerze Wielton zaprezentuje się od strony międzynarodowej. Grupa Wielton przedstawi nową naczepę kurtynową, aluminiową naczepę wywrotkę Weight Master, stalową naczepę wywrotkę Strong Master oraz zestaw kurtynowy Volume Master. Italiana Rimorchi, włoska spółka Grupy Wielton, pokaże rozsuwaną naczepę podkontenerową Merker.


Efektywne odchudzanie
Podczas tegorocznych targów IAA w Hanowerze Kögel zaprezentuje innowacje i udoskonalenia, które mają stać się impulsem dla postępu. Jednym z takich produktów jest zaprojektowana od nowa naczepa Kögel Light plus. Ma ramę i konstrukcję specjalnie zoptymalizowaną pod kątem zmniejszenia masy własnej i tym samym zwiększenia ładowności. Dzięki masie własnej zaczynającej się od 4775 kg i indywidualnemu wyposażeniu jest ona szczególnie ekonomiczna. Dopuszczalna masa techniczna tej naczepy wynosi 39 t.



PRODUKT – Technologie

Innowacje dla oszczędności
Nowości, które Continental pokaże podczas tegorocznego IAA w Hanowerze, mają przyczynić się do oszczędności paliwa rzędu 6 l na 100 km. „W firmach transportowych wydatki na paliwo stanowią bardzo dużą część kosztów działania przedsiębiorstwa. Zmniejszenie zużycia nawet o niewielki procent oraz znalezienie słabych ogniw w budowie i wyposażeniu samochodów pozwala na poprawienie lub zlikwidowanie wszelkich odstępstw od normy. A to w rezultacie umożliwia osiągnięcie znacznych oszczędności oraz większą wydajność pojazdów użytkowych, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji dwutlenku węgla” – wyjaśnia Nikolai Stzer, członek Zarządu Continenta.


Z troską
Hasło Valeo Service brzmi „Troszczymy się o Ciebie”. W praktyce oznacza to kilka poziomów opieki, którą Valeo Service otacza swoich klientów.

Chłodnia jutra
Podczas tegorocznych targów IAA w Hanowerze Carrier przedstawi prototyp naczepy chłodniczej wykorzystującej czynnik naturalny oraz nową generację systemów chłodniczych napędzanych silnikiem pojazdu.



AUTOBUSY – Prezentacja

Na automatycznym pilocie
Transport publiczny jest bardzo wymagający. Tutaj kierowcy muszą wyjątkowo uważać. Roztargnieni piesi, samochody osobowe wymuszające pierwszeństwo, rowerzyści i dzieci – trzeba mieć oczy dookoła głowy. Wydawałoby się, że miasto, to ostatnie miejsce, gdzie zawitają autonomiczne pojazdy… Czyżby? Okazuje się, że nic bardziej mylnego. W lipcu Mercedes zaprezentował swoje najnowsze dziecko: autonomiczny autobus miejski Future Bus wyposażony w CityPilota. Autobus przyszłości był testowany w normalnym ruchu miejskim na ulicach Amsterdamu. Przejechał 20-kilometrowy odcinek trasy łączącej lotnisko Amsterdam Schiphol z miastem Harlem.



„Autobus Roku 2017” z Polski!
Nareszcie, chciałoby się rzec! W konkursie „Bus of the Year 2017” zwyciężył najnowszy Solaris Urbino 12 electric. Firma z Bolechowa wystawiła autobus do konkursu po raz trzeci. W 2003 r. w rywalizacji wziął udział autokar Vacanza, a w 2004 miejski Urbino II. Wygrana Solarisa cieszy tym bardziej, że elektryczny Urbino musiał sprostać silnej konkurencji, która też zastosowała alternatywne źródła napędu. Solaris zostawił w pokonanym polu Irizara i2e z Hiszpanii, Ebusco 2.1 z Holandii, przegubowego Van Hoola Exqui.City z Belgii oraz niemieckiego Mercedesa Citaro C2 NGT. Wszystkie miały napęd elektryczny, oprócz Citaro, które było zasilane gazem ziemnym.



DOSTAWCZE – Prezentacja

Bez zaskoczenia
Nowoczesna w środku i na zewnątrz. Nowa Toyota Hilux nie zaskakuje. Świetnie wygląda i jeszcze lepiej sprawuje się w teranie, a do tego dobrze się prowadzi: z lekkością i wdziękiem. Ósma generacja japońskiego pikapa jest dostępna z trzema rodzajami kabin: pojedynczą (Single Cab), czteromiejscową przedłużoną (Extra Cab) i pięciomiejscową podwójną (Double Cab). Dzięki mocniejszemu podwoziu z ramą podłużnicową, wzmocnionej strukturze skrzyni ładunkowej i udoskonalonemu napędowi 4×4 Hilux nie boi się ciężkiej pracy.



Złapać kontakt
Do 2022 r. Opel chce sprzedawać w całej Europie 150 000 samochodów dostawczych rocznie. Plan jest realny. W 2015 sprzedał ponad 100 000, zwiększając dostawy o 24% w porównaniu z 2014. Rosnącym zainteresowaniem nabywców cieszyły się wszystkie modele w gamie: Combo, Vivaro i Movano. Nic dziwnego, gdyż każdy z nich należy do nowoczesnych, praktycznych pojazdów, wyposażonych w wydajne źródła napędu. Dostawcze Ople mają ładowność od 800 do przeszło 2000 kg i bogaty wybór wersji, z łatwością więc przystosowują się do potrzeb szerokiego grona odbiorców.



DOSTAWCZE – Test

Transporter, das Auto
Transporter długo pracował na swoją dobrą opinię. Niezawodność tego auta miało okazję sprawdzić już kilka pokoleń. Nowy VW Transporter jest szóstą generacją samochodu dostawczego z Wolfsburga. O ile od swojego poprzednika T6 nie różni się pod względem bryły, tak zmiany dostrzeżemy w ostrzejszych rysach, przetłoczeniach, czy agresywniej wyglądających światłach. Dodatkowej elegancji testowanej wersji samochodu dodały lakierowane zderzaki oraz tylna klapa otwierana do góry, jak w Multivanie.



Interesująca mediana
Hyundai próbuje sił na rynku dużych samochodów dostawczych. Na jak długo mu ich starczy? Hyundai H350 wygląda na średnią wyciągniętą z najpopularniejszych, europejskich aut dostawczych klasy 3,5 t masy całkowitej. Sprawdzona metoda firm z Azji: nie wyróżniać się i po cichu zdobywać zwolenników. Nim konkurencja się zorientuje, będzie już za późno. Tak obiektem kultu została Honda, a Kia niepostrzeżenie obskubała Volkswagena ze sporej części klienteli.



WARSZTAT – Premio

Nie tylko sprzedajemy
Już w połowie lat 50. XX wieku Goodyear zaczął tworzyć na terenie Stanów Zjednoczonych sieć handlową dla swoich produktów. Lata 70. to rozwój w kierunku dodania do obsługi ogumienia także serwisu mechanicznego. W połowie lat 90. powstała sieć serwisowa w Niemczech, a od 10 lat funkcjonuje w Polsce pod szyldem Premio – obsługa samochodów osobowych i dostawczych oraz TruckForce – pojazdy ciężarowe.



WYDARZENIE – Master Truck

Konkurs piękności
Rozgrzane silniki, skórzane fotele, iluminacje i kolorowe motywy. Master Truck i w tym roku nie zawiódł. Piękności nie tylko z Polski, ale prawie z całej Europy zjechały do Opola, aby pokazywać swoje wdzięki.



WYDARZENIE – Gala Inter Cars

Widowiskowa biesiada z gwiazdami
Orkiestra pod batutą Zbigniewa Górnego w towarzystwie znanych i lubianych artystów to kolejne gwiazdy, które wystąpią podczas Gali Biesiadnej
– finału konkursu, organizowanego przez Inter Cars.



WYDARZENIE – Pol-Eco-System

Co nowego w branży? Dowiesz się na POL-ECO-SYSTEM
Biznes, wiedza, finansowanie i ustawodawstwo – tegoroczne targi POL-ECO-SYSTEM, które odbędą się w dniach 11-14 października 2016 r. staną się ważnym miejscem rozmów decydentów i ekspertów rynku o zmianach, jakie czekają sektor ochrony środowiska. W Poznaniu prezentowane będą również najnowsze eko-technologie i rozwiązania dla wielu branż przemysłu.



WYDARZENIE – TRANSEXPO

TRANSEXPO – już w październiku
„Miastem z najlepszą komunikacją” w 2014 r. zostały Kielce, które pod tym względem przegoniły 19 miast. Ten prestiżowy tytuł zawdzięczają nowoczesnemu i zadbanemu taborowi. Dzięki polityce Unii Europejskiej, która w rozpoczynającej się perspektywie finansowej hojnie chce wspierać rozwój transportu niskoemisyjnego, samorządy już mogą planować kolejne inwestycje w tabor. Najlepszym miejscem do przeanalizowania w co zainwestować unijne pieniądze mogą być oczywiście targi gromadzące w jednym miejscu wszystkich liczących się producentów.

Długodystansowe – Test