Najnowsze wydania

testowa góra

Truck & Van - grudzień 2016

Czytaj e-wydanie online
Zamów prenumeratę
Zamów egzemplarz

DŁUGODYSTANSOWE – Test


Idzie równo

S730 jest najlepszym, co Scania ma do zaoferowania w nowej gamie ciężarówek. Przynamniej, jeśli mówimy o prestiżu, komforcie i przyjemności z jazdy. Można osiągać wysoką średnią prędkość i nie przejmować się wzniesieniami. Takie cechy miała również poprzednia „siedemsettrzydziestka”. Nowa, w wersji z kabiną S dodaje do nich bogatszą oprawę i płaską podłogę.



NACZEPY – Rynek

Najlepszy w historii

Ani niemiecka płaca minimalna, ani francuskie przepisy dotyczące osób wykonujących pracę na terenie Francji, ani nawet brak kierowców nie wyhamowały rynku naczep i przyczep. 2016 przejdzie do historii jako rekordowy. Rok 2015 zakończył się sprzedażą na poziomie ponad 17 tys. naczep i przyczep. To o 19% więcej niż w 2014. Bardzo dobra końcówka 2015 (listopad +53%, grudzień +36%) miała swoją kontynuację na początku 2016 (styczeń +46%, luty +68%, kwiecień +46%). Spory wzrost odnotowano również w sierpniu – 39%.



NACZEPY – IAA 2016



W całości i po kawałku

Targi IAA pokazały, że wśród wytwórców naczep, przyczep i nadwozi sporo się dzieje. Podobnie jak producenci ciężarówek ulepszają swoje produkty stopniowo, ale w myśl jednej, nadrzędnej zasady. Nikogo nie powinno dziwić, że nawet do segmentu tak bliskiego suchej pracy inżynierskiej, wkrada się ideologia. Niejaką wskazówką, co do kierunku zmian były wyniki konkursu „Trailer Innovation 2017” ogłoszone podczas IAA w Hanowerze. Producenci pojazdów ciągnionych i zabudów jednoczą się z fi rmami ciężarówkowymi pod hasłami „zwiększania wydajności transportu” i „ochrony środowiska”.



W czołówce

Jak zostać jednym z największych  producentów naczep w Europie? Wielton znalazł na to sposób. Po przejęciu Fruehaufa i Compagnia Italiana Rimorchi otworzyły się nowe możliwości. W tym roku firma po raz pierwszy prezentowała się na targach IAA w Hanowerze jako Grupa Wielton. Europejska konkurencja z niepokojem obserwuje poczynania zarządu z Wielunia. Wielton może poważnie zamieszać na rynku.

 



NACZEPY – Akcesoria

Peryferie? Wcale nie!

Podobnie jak we współczesnych samochodach, również w naczepach, przyczepach i zabudowach coraz więcej zależy od drobiazgów, które nierzadko pochodzą z zewnętrznych firm. Wystawa IAA i tu miała wiele do zaoferowania. Akcesoria czyniące transport bardziej bezpiecznym i wydajnym lub po prostu przynoszące ulgę kierowcy są w zasięgu zarówno małych, jak i dużych firm. Także części składowe naczep, przyczep i zabudów przybierają coraz bardziej wyrafinowaną formę, przyczyniając się do zwiększenia ich walorów praktycznych, w tym wygody obsługi.

 


PRODUKT – Wyposażenie

Automatycznie i lekko

Firma JOST i należące do niej marki przedstawiły podczas targów IAA w Hanowerze szereg nowości, które przyczyniają się do zwiększenia wydajności i bezpieczeństwa transportu.

 

WYDARZENIE – MAN Tour 2016

Pod lupą

W połowie października z siedziby MAN-a w Monachium w trasę wyruszyło dwanaście ciężarówek serii TG i dwa pojazdy dostawcze TGE. W ciągu sześciu tygodni przemierzyły całą Europę. W ten sposób MAN przybliżył swoim klientom nowości zaprezentowane podczas IAA w Hanowerze. Pojazdy pokonały w sumie 9000 km, zatrzymując się po drodze w Wiedniu, Paryżu, Madrycie, Bilbao, Zolder, Kopenhadze, Wrocławiu, Wels, Pradze, Timisoarze, Bukareszcie i Budapeszcie. 28 listopada zakończyły swoją podróż w Monachium.

 

WYDARZENIE – Jubileusz

Z góry i pod górę

Dwadzieścia lat temu Zbigniew Jałocha otworzył w Krakowie polski oddział holenderskiej firmy Hyva zajmującej się hydrauliką siłową. Na początku było dwóch handlowców i oferta z katalogu.

 

TECHNIKA – Napędy alternatywne

Nazwisko było zajęte

1 000 000 mil przebiegu – na początek oraz dowolna ilość paliwa i wymiana kabiny na nową po 600 000 mil w ramach opłaty leasingowej. To tylko niektóre niespodzianki, jakie kryje nowa amerykańska ciężarówka. 1 grudnia 2016 roku, Salt Lake City w stanie Utah, godzina 19.00 czasu lokalnego. Na przekór niedowiarkom, zgodnie z obietnicą sprzed pół roku, tego dnia spadła zasłona z nowej ciężarówki długodystansowej Nikola One. Mało tego! Trevor Milton, założyciel i dyrektor generalny firmy Nikola Motor Company zapowiedział lżejszy model Two z dzienną kabiną, przeznaczony do przewozów o zasięgu regionalnym.

 

DOSTAWCZE – Prezentacja

Efekt zmian

Już jest. Gotowy, by stawić czoła codziennej pracy. Nowy Crafter to zupełnie inne auto. Samodzielne projektowanie wyszło Volkswagenowi na dobre. Już na pierwszy rzut oka widać, że pojazd przeszedł poważną zmianę. Bryła zyskała bardziej opływowy kształt, dzięki czemu udało się uzyskać w furgonie niski współczynnik oporu powietrza – 0,33. To nie tylko dobrze wygląda, ale też wpływa na lepsze wyniki w zużyciu paliwa. Oszczędzaniu sprzyjają zmodernizowane 2-litrowe silniki i skrzynie biegów oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego.



Bez kompromisów

Mercedes pokazał prototyp swojego pikapa. Jego produkcja ma ruszyć pod koniec 2017 r. Samochód ma być głównie sprzedawany w Argentynie, Brazylii, RPA, Australii i Europie.

 

DOSTAWCZE – Test

Z inicjatywą

Vito 4Matic daje więcej niż się oczekuje. Sprzeciwia się w ten sposób zasadzie, że „nie ma nic darmo”. Za napęd obu osi należy oczywiście dopłacić, lecz zalety zostają, gdy o cenie dawno już się zapomina. Fala samochodów dostawczych 4×4 nie wzięła się wyłącznie z chęci uzyskania przez producentów wyższego zysku na pojedynczym egzemplarzu. W oplecionej siecią dobrych dróg Europie, napęd wszystkich osi przydaje się zaskakująco często. Nie tylko w górach i nie tylko zimą.

 

WARSZTAT – Części

W rodzinie siła

Przedsiębiorstwa rodzinne są główną siłą gospodarek wolnorynkowych na całym świecie. To naturalna forma przedsiębiorczości, która w sprzyjających warunkach trwa i rozwija się przez wiele pokoleń. Szacuje się, że stanowią 90% spośród wszystkich działających firm na całym świecie. Oczywiście większość z nich to mikro- i małe przedsiębiorstwa, które jednak bardzo dobrze uzupełniają rynek przedsiębiorstw średnich i dużych. Ponad 40% europejskich firm notowanych na giełdach jest w rękach rodzin. W USA rodziny kontrolują jedną trzecią najbogatszych spółek.

Długodystansowe – Test