Advertisement

Najnowsze wydania

testowa góra

Truck & Van - wrzesień 2017

truckvan 2017 07 Czytaj e-wydanie online
Zamów prenumeratę
Zamów egzemplarz

W najnowszym wydaniu Truck & Van:



WYDARZENIE – Master Truck 2017

Weekend wrażeń
Pod koniec lipca odbyła się już 13. edycja zlotu pojazdów tuningowanych Master Truck. I tym razem tradycji stało się zadość. Było gorąco i mokro. Na przemian świeciło słońce i padał deszcz.



DYSTRYBUCYJNE – Test

Lepiej na gazie?
Uruchomienie terminalu gazowego w Świnoujściu jest zachętą do inwestowania w Polsce w paliwa alternatywne. Kolejny powód podsuwa Scania, która wprowadza na nasz rynek ciężarówki na LNG. Ciągnik siodłowy Scania G340 napędzany skroplonym gazem ziemnym (LNG) jest w ofercie szwedzkiej marki od kilku lat. Znajduje nabywców m.in. w Holandii, gdzie pomimo okresowych wahań 1 kg LNG kosztuje w ostatnich latach przeciętnie o 0,30 euro mniej niż 1 l oleju napędowego, a pozwala przebyć samochodem podobny dystans. Korzyści odnosi zatem nie tylko środowisko naturalne, ale i przewoźnik.



KOMUNALNE – Prezentacja

Kolejny gazowiec w PGK Śrem
PGK Śrem od lat inwestuje w pojazdy CNG. Ma również własną stację. Niedawno flota tego przedsiębiorstwa powiększyła się o śmieciarkę na podwoziu gamy D napędzaną gazem ziemnym. To pierwszy pojazd z napędem CNG Renault Trucks sprzedany w Polsce. Przekazane D 26 Wide P6×2/6 CNG napędza silnik Cumminsa NGT9 o pojemności 8,9 l. Osiąga on moc 325 KM oraz maksymalny moment obrotowy 1360 Nm w zakresie od 1300 do 1400 obr/min. Automatyczna, 6-biegowa skrzynia biegów Allison 3200V ze zmiennikiem momentu obrotowego, dzięki przełożeniu 1,93, zapewnia bardzo dobre parametry trakcyjne. Sterowana jest panelem przyciskowym w kabinie.



PRODUKT – Kabiny brygadowe

Dwóch mało
Kabiny brygadowe są cenione w wielu branżach, a jednak oferta producentów jest nader skąpa. Nikt bowiem nie kupuje ich w dużej liczbie. Stosunkowo najwięcej kabin brygadowych trafi a do straży pożarnych. Stałe zapotrzebowanie płynie również z branży komunalnej i energetycznej. Pewną liczbę bierze wojsko. Kabiny brygadowe występują głównie w średnich i lekkich ciężarówkach. Są również żelaznym punktem oferty producentów samochodów dostawczych.



PRODUKT – Zabudowy

Zmiana klimatu
Energetyka szybko się przeobraża. Oczekiwania konsumentów rosną, co obrazują pojazdy używane przez tę branżę. Przerwy w dostawie prądu nie są „niewygodą”, ale źródłem strat, nie tylko w przemyśle. Postępująca cyfryzacja i rosnąca liczba czynności możliwych do wykonania za pośrednictwem internetu sprawiły, że każda niemal dziedzina ludzkiej działalności jest wrażliwa na wahania w dostępie do energii elektrycznej.



PRODUKT – Naczepy

Zmiany w Waltrop
Pod koniec lipca tego roku Wielton ostatecznie przejął 80% udziałów w firmie Langendorf. To już trzecia taka transakcja polskiego producenta przyczep, naczep i zabudów na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Dzięki temu posunięciu wieluńska firma liczy na zwiększenie swoich przychodów na rynku niemieckim z 48 do 80 mln euro w ciągu najbliższych 3 lat. Jest to również pierwszy krok w realizacji ogłoszonej w kwietniu strategii rozwoju przewidzianej do 2020 r. W tym czasie przychody grupy mają się podwoić z 1,2 mld zł w 2016 r. do 2,4 mld zł w 2020 r., a sprzedaż ma wzrosnąć z 12,9 do 25 tys. sztuk, przy zachowaniu wysokiego poziomu rentowności. Strategia zakłada również umocnienie pozycji rynkowej w krajach, gdzie spółka jest już obecna: w Polsce, we Włoszech, Francji i w Europie Środkowo-Wschodniej oraz zaistnienie na rynkach krajów należących do Zachodnioafrykańskiej Unii Gospodarczo-Monetarnej (UEMOA).



Podwyższona odporność
Firma Kraker udoskonaliła wprowadzoną niedawno, nową generację naczep K-Force. Są jeszcze bardziej wytrzymałe i lepiej przystosowane do różnego rodzaju ładunków: sypkich i spaletyzowanych. Impulsem do modyfikacji były głosy pierwszych użytkowników naczep K-Force. Wyroby holenderskiej firmy mają opinię „Mercedesów wśród ruchomych podłóg”. Aby ją utrzymać, producent stale polepsza jakość i walory użytkowe pojazdów.



PRODUKT – Osie naczepowe

W komplecie
Firma SAF-Holland opracowała nową oś naczepową, w której nie ma… amortyzatora hydraulicznego! Mimo to zawieszenie wyróżnia się równie dobrymi, a nawet lepszymi własnościami tłumiącymi niż tradycyjne. Oś z zawieszeniem jest najbardziej skomplikowanym elementem typowej naczepy. Ona też głównie wymaga okresowej kontroli, czasem napraw. Producenci starają się uprościć konstrukcję osi, dążąc zarazem do polepszenia ich własności jezdnych, wydłużenia żywotności oraz obniżenia masy. Godzenie takich oczekiwań wymaga doświadczenia i wiedzy, jaką dysponują przede wszystkim największe firmy obecne na rynku od wielu lat.



PRODUKT – Ogumienie

60 lat Bandag
Zajmująca się badaniami, rozwojem i produkcją bieżnikowanych opon klasy premium firma Bandag świętuje swoje 60. urodziny i 10. rocznicę dołączenia do Grupy Bridgestone. To doskonała okazja do ogłoszenia nowych planów, które obejmą rewitalizację marki na rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.



BUDOWLANE – Prezentacja

Specjaliści od ciężkiej roboty
Pod koniec czerwca firma Max Trans z Bytomia odebrała trzy nowe pojazdy. Volvo FMX 460 8×6 z zabudową tylnozsypową Meiller Kipper typu P450 to jedne z największych w Polsce wywrotek przeznaczonych do pracy w kopalniach. Odebrane pojazdy od razu ruszyły do pracy w kopalni odkrywkowej. Zastosowano w nich wyjątkowo wytrzymałą, specjalnie wzmocnioną ramę Volvo, której techniczna dopuszczalna masa całkowita wynosi 51 t.



AKCESORIA – Oświetlenie

Zaufać liderowi
Lampa LED, standardowa żarówkowa, a może hybryda? Która lampa robocza świeci najjaśniej? Co jest efektywniejsze, a co trwalsze? Czy istnieje lampa idealna, uniwersalna dla każdego kierowcy, chcącego połączyć praktyczność lampy z estetycznym, ale też nowoczesnym wyglądem? To tylko niektóre pytania nasuwające się nowoczesnemu przedsiębiorcy, dbającemu o swój pojazd.



DOSTAWCZE – Zabudowy

Wysokość z głową
Transport przy pomocy samochodów dostawczych o masie całkowitej do 3,5 t nie jest zupełnie wolny od ograniczeń. Lecz z niektórymi można sobie poradzić. Rzecz w wysokości zabudowy. Wielu zleceniodawców wymaga, aby samochód umożliwiał przewóz ładunków o wysokości 2,2 m. W aucie dostawczym z typową zabudową używaną w przewozach na długich dystansach spełnienie tego wymogu nie jest trudne. Jednak nadwozie, które ma wewnątrz co najmniej 2,2 m wysokości sprawia, że całkowita wysokość samochodu wynosi przeszło 3,2 m, a to może być kosztowne.



Rozwiązania dla profesjonalistów
Branża energetyczna, rolnicza czy budowlana to główni odbiorcy mobilnych serwisów wożących ze sobą narzędzia warsztatowe, sprzęt pomocniczy, materiały eksploatacyjne czy części zamienne. Aby zaoszczędzić czas i nie narażać cennego ładunku na uszkodzenia, warto zainwestować w specjalistyczne zabudowy pomagające w zachowaniu porządku i szybkim dostępie do potrzebnych narzędzi. Na rynku istnieje szereg unikalnych systemów zabudów. Składają się one z kilkudziesięciu, a nawet kilkuset pojedynczych elementów do wyboru, które można dowolnie łączyć w zależności od potrzeb zamawiającego i konstrukcji samochodu bazowego.



DOSTAWCZE – Test

Wyprostuj się!
Daily z najdłuższym rozstawem osi jest znakomitą bazą dla ruchomego warsztatu – praktycznego i wygodnego. Zabudowa Sortiomo dodaje od siebie ergonomię i bezpieczeństwo pracy. Obszerne nadwozie, którego ładownia mierzy wewnątrz 210 cm wysokości i 174 cm szerokości, to w praktyce niewielki pokój. Wypełnienie go przytulonymi do ścian regałami nie ogranicza drastycznie przestrzeni. Wewnątrz można się swobodnie poruszać i wykonywać pod dachem typowe czynności związane np. z usuwaniem awarii sieci elektrycznej czy wodociągowej.

Trzecia ręka small biznesu
Samochody dostawcze z drugim, a nawet trzecim rzędem siedzeń są bardziej uniwersalne. Bo to i towar przewiozą, i całą rodzinę można spakować i przewieść. Ale to furgon jest wołem roboczym małego i średniego biznesu. Prowadzenie hurtowni, warzywniaka, małego zakładu produkcyjnego bez furgonu byłoby trudne. Klasyczne blaszaki występują we wszystkich klasach pojazdów ogólnie nazywanych dostawczymi, od tych najmniejszych o ładowności 600 kg do tych największych zabierających do 4 t ładunku. Mercedes w swojej gamie pojazdów dostawczych nie ma tych o najmniejszej i największej dmc, ale dość rozbudowana oferta: Citan, Vito i Sprinter, zaspakaja potrzeby największej grupy odbiorców.


DŁUGODYSTANSOWE – Prezentacja