banner-frames-128

Najnowsze wydania

testowa góra

Truck & Van - kwiecień 2017

Czytaj e-wydanie online
Zamów prenumeratę
Zamów egzemplarz

W najnowszym wydaniu Truck & Van:

DŁUGODYSTANSOWE – Rynek

 

Posprzątane, poukładać
Do niedawna wyznacznikiem nowoczesności taboru była norma emisji spalin. Teraz wysoką rangę mają metody polepszania rentowności, które obejmują pojazd i organizację pracy. Pogoń za coraz ostrzejszymi normami emisji spalin wynikała z mniejszych opłat drogowych dla bardziej ekologicznych pojazdów. Stymulował ją głównie niemiecki „maut”, który sprawiał, że przewoźnikom opłacało się wcześnie inwestować w „wyższe Euro”.

 

DŁUGODYSTANSOWE – Test

 

Wysportowany
W wersji z wyposażeniem „Angelo”, nowy Stralis XP prezentuje się jak wyścigowe „monoposto”. Odchudzony, przeznaczony do jazdy w pojedynkę i stworzony do maratonów. Ciągnik z najmocniejszym spośród silników Cursor 11 i wyjątkowo niskim przełożeniem mostu napędowego 2,47:1 jest interesującą propozycją do typowych przewozów na zachodzie Europy. Typowych, czyli odbywających się w przeważającej mierze po równinach.

 

Pięćset z sześciu
Nie potrzeba już V8, aby mieć 500 KM w Scanii. Taką moc osiąga nowy wariant rzędowej „szóstki”, wyposażony wyłącznie w SCR. W połączeniu z nowej generacji kabiną R skłania do porównań.. Scania R500 z 6-cylindrowym silnikiem wydaje się ciekawą alternatywą dla wersji 450-konnej. Wysoka moc może pomóc jej osiągać niskie spalanie, jeśli dosłownie i w przenośni ma „pod górkę”, czyli teren jest pofałdowany, a ładunek ciężki. Konkurenci od dawna mieli jednostki napędowe z 6 cylindrami, które przekraczały barierę 500 KM.

 

DYSTRYBUCYJNE – Test

 

Spokojnie, to tylko paliwo
Dystrybucja paliw płynnych jest obwarowana drobiazgowymi przepisami. W ich gąszczu najlepiej poruszać się dobrze dobranym samochodem. Trzyosiowy Mercedes-Benz Antos z ostatnią osią unoszoną jest typem ciężarówki cenionym w branży paliwowej. Umożliwia montaż cysterny o dużej pojemności, a dodatkowo można z nim sprząc przyczepę. Wówczas rentowność przewozu wzrasta. Sama ciężarówka jest dość zwrotna, co przydaje się przy podjeżdżaniu z ładunkiem do mniejszych, dawniej wybudowanych stacji paliw, nierzadko otoczonych budynkami. Rozstaw osi to 4300 mm.

 

 

PRODUKT – Cysterny paliwowe

 

Zaawansowane technologie dochodzą do głosu
Rynek cystern do przewozu paliw w Polsce powoli cywilizuje się. Jeszcze do niedawna dużym popytem cieszyły się najprostsze i najtańsze konstrukcje, jednak wprowadzone w ubiegłym roku przepisy tzw. pakietu paliwowego oraz planowane kolejne zmiany mogą sprzyjać producentom oferującym zaawansowane rozwiązania technologiczne. Na razie dystrybutorzy nowych cystern muszą otrząsnąć się z kryzysu, jaki miał miejsce w ubiegłym roku. Wówczas wielu przewoźników zaczęło wyzbywać się naczep cystern.

 

PRODUKT – Nadwozia wymienne

Maksymalna wydajność Duże rezerwy zwiększenia rentowności przewozów tkwią w ich organizacji. Gdy ciężarówka stoi, nie zarabia. Nadwozia wymienne są sposobem na lesze wykorzystanie pojazdów. Jest prawie tyle typów nadwozi wymiennych (tzw. BDF lub swap body), ile rodzajów ładunków do przewiezienia. Są wśród nich nadwozia chłodnicze, izotermiczne, przystosowane do transportu kontenerów lotniczych, furgonowe, skrzyniowe czy kurtynowe. Po rozładowaniu nadwozie wymienne może służyć jako tymczasowy magazyn, co dodatkowo zwiększa jego użyteczność.

 

 

WYDARZENIE – Autostrada-Polska

 

Przygotowania
Najważniejsze wydarzenie branży drogownictwa w Europie Środkowo-Wschodniej jest już na etapie intensywnych przygotowań. Finalizowanie zgłoszeń wystawców, szczegółowe opracowywanie tematów konferencyjnych – wszystko po to, by tegoroczne targi były co najmniej udane. Autostrada-Polska będzie trwała od 9 do 11 maja i już zapowiada się bardzo ciekawie.

 

 

AUTOBUSY – Warsaw Bus Expo

 

Wystawa autobusów nieznanych
Drugie targi Warsaw Bus Expo w podwarszawskim Nadarzynie stały się doskonałym miejscem promocji dla autobusów spoza rynkowej czołówki. Producenci i importerzy mocno zakotwiczeni w Polsce wystąpili skromniej. Przestronne, widne hale Centrum Wystawienniczo-Kongresowego Warsaw Expo stwarzają znakomite warunki do prezentowania dużych pojazdów. Zachętą do uczestnictwa w targach autobusowych, które odbyły się w dniach 22–24 marca 2017 r. jest położenie obiektu w bezpośrednim sąsiedztwie stolicy i skrzyżowania dróg 7 i 8. Dojazd jest banalnie prosty, a miejsc parkingowych dużo.

 

 

AUTOBUSY – Rynek

 

Najlepszy w historii
EvoBus Polska ma za sobą bardzo dobry rok. Spółka osiągnęła rekordową sprzedaż i odpowiednio powiększyła swój udział w rynku. Pierwsze miesiące 2017 dają powody do optymizmu. W 2016 r. EvoBus sprzedała w Polsce 327 autobusów o dopuszczanej masie całkowitej powyżej 8 t. Dało jej to 29,6% udziału w rynku. Na wynik ten zapracowały przede wszystkim autobusy miejskie i turystyczne. Bardzo dobrze rozwija się popyt na pojazdy używane, BusStore sprzedał ich ponad 60 w ramach oferty EvoBus Polska.

 

 

AUTOBUSY – Napędy alternatywne

 

Czas na prąd
W ciągu ostatnich 5 lat poziom zanieczyszczenia globalnie wzrósł o 8%. To bardzo niebezpieczne zjawisko. Zanieczyszczone powietrze jest przyczyną ponad 3 mln zgonów rocznie – to więcej niż z powodu malarii i wirusa HIV/Aids. Oczywiście nie tylko pojazdy odpowiadają za ten stan rzeczy, ale rosnąca ich liczba nie sprzyja środowisku naturalnemu. W tej sytuacji rozwiązanie kryje się w sprawnym, ekologicznym systemie transportu publicznego. Liczba kursów autobusów w miastach do 2030 roku ma wzrosnąć prawie o 50%, a to ma się przyczynić do zmniejszenia liczby samochodów osobowych na drogach.

 

 

RYNEK – Prezentacja

 

Naprzód
MAN nie tylko może zaliczyć rok 2016 do bardzo udanych, ale również odważnie patrzeć w przyszłość. W tym roku będziemy świadkami dwóch premier na naszym rynku: platformy RIO i dostawczego TGE. Od 12 lat MAN może się szczycić miejscem w czołówce pod względem sprzedaży pojazdów ciężarowych w Polsce. W minionym roku firma zanotowała 4691 rejestracji, co dało jej 17,8% udziału w rynku. Wyprzedził go tylko DAF, sprzedając o 116 pojazdów więcej. Rok wcześniej sytuacja była odwrotna, to MAN zajął wówczas pierwszą lokatę przewagą 120 sztuk.

 

Sukces goni sukces
W minionym roku DAF świętował 20 lat obecności na polskim rynku. Ale to nie był jedyny powód do radości. Już po raz 11. holenderska marka zdobyła tytuł lidera naszego rynku pod względem sprzedaży pojazdów o dmc powyżej 16 t.  W 2016 r. DAF zdobył 19,4% polskiego rynku ciężkich pojazdów ciężarowych (o dmc powyżej 16 t). „Odnotowaliśmy wzrost udziału we wszystkich głównych segmentach polskiego rynku — mówi Maciej Taniewski, dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska Sp. z o.o. – Coraz więcej polskich flot wybiera pojazdy marki DAF.

 

 

DOSTAWCZE – Test

 

Niby sedan
Duże auto z boku przypominające sedana, ale z nienaturalnie dużym prześwitem to nowa propozycja Fiata. Plastikowa zabudowa skrzyni ładunkowej ukrywa dużego pikapa o nazwie Fullback. Fiat Fullback ma dalekowschodnie pochodzenie. To nieco zmieniony, dobrze znany japoński pikap Mitsubishi L200. Największe zmiany objęły przedni pas z nowym grillem i reflektorami oraz dolną linią zderzaka. W dolną część zderzaka wkomponowano aluminiowy element przypominający orurowanie z pojazdów terenowych. Nowy przód wydaje się mniej agresywny niż w bliźniaczym japońskim modelu.

 

 

DOSTAWCZE – Nadwozia

 

Ostatni odcinek
Schmitz Cargobull dołącza do oferty zabudowy do samochodów dostawczych. Pojawią się już w kwietniu 2017 r. Zabudowy będą przystosowane do montażu w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 6 t. Jako pierwsza pojawia się furgonowa V.KO Dry. Ma szerokość 2,1÷2,2 m i wysokość 2,1÷2,3 m. Długość zależy od typu podwozia.

 

Długodystansowe – Test